Mekanikeren fortæller

Mekanikeren melder klar
Mekanikeren melder klar

Når man er ny i Go Kart sporten kan den virke enormt lukket. Det er svært at få tips og gode råd. Her er dog et uddrag fra min erfaring gennem de sidste 3 år med Valdemar.

Når du er nybegynder så husk denne lære regel no 1. i hvad der skal til for at kører stærkt
Der ligger sekunder i køreren, 10’ende dele i kart opsætning og 100’rede dele i motoren.
Husk det selvom det som mekaniker kan være rigtig udfordrende at rode med motor.

1. Køren.
Alt det træning I overhoved kan overkomme. Find nogle som er på samme niveau og træn sammen. Træn på forskellige baner. Hver bane har sit unike sving som skal tages på sin helt egen måde. 
Der er rigtig mange kører tips, men da jeg ikke selv er gammel Kart kører vil jeg lade andre om denne specielle diciplin. En grund regel i svingene er at udgangshastighed at foretrække frem for indgangshastighed. Derfor få køren til at bremse så sent som muligt, men så meget at man hurtigt kan komme på gassen igen.

2. Kartopsætning.
Min erfaring er med Cadett klasserne.
Dæk: VEGA Cadett. Dæktryk mellen 1,0 til 1,7 bar i tørvejr alt efter bane og temperatur. Jo mere dæktryk jo hurtigere bliver dækkene varme, men husk de kan nemt blive for varme. Tommelfinger regel: jo højere temperatur jo lavere dæktryk. I Cadett klasserne må der ikke køres med regndæk derfor skal der mellen 3,0 til 4,0 bar. Dækket har dermed en meget lille berøringsflade med asfalten og lige som pløjer sig gennem vandet.
Forende: Jo mindre afstand (udtrykt ved ringene) der er mellem forhjulene og stellet jo nemmere vil man kunne dreje ind i et sving, men samtidig jo mindre greb i forenden. Det har meget med kørerstil og kørens temperament at gøre så prøv jer frem. Ved meget varmt vejr kan de nogle gange betale sig at tage greb af forenden. Dette gøres ved at sænke rammen for forhold til spindlerne og sætte spindelskiverne i bunden. Ved regnvejr skal de ud i max brede for at få så meget greb som muligt. Man kan også vælge at hæve rammen for at øge grebet ved at sætte spindelskiverne i toppen. Omkring sporing var det som virkede bedst for os at holde den i neutral.
Bagenden: I Cadett klasserne er et rigtigt godt tip at kører med så lidt greb som muligt, da den lille 60 ccm motor har meget svært ved at trække i de lave omdrejninger. Kunsten er derfor at finde det punkt hvor man har så lidt greb men ikke så det går udover kørens evner til at styre karten. Derfor start med meget greb og reducerer dette gradvist. Hvad kan man gører for at reducerer grebet: Sænk dæktrykket. Flyt baghjulene ud. Brug smalle baghjulsnav. Løsne kofangeren. Løsne sædestivere/fjerne sædestivere. Løsne sæde holder i ryggen. Sænk rammen ved at rykke navholderne 1 hak op. I regnvejr gør det modsatte på alle paremeter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Resultater og nyheder